Zaznacz stronę

Strona internetowa firmy jest w dzisiejszych czasach niezbędnikiem, stanowiącym wizytówkę przedsiębiorstwa oraz najlepszym źródłem informacji o dostępności produktów i usług. Ludzie szukający interesującego ich produktu wykorzystują internet bez względu na rodzaj szukanej informacji. Skonstruowanie odpowiedniej strony jest zatem niezwykle ważnym czynnikiem. Oprócz dostosowania konstrukcji i wyglądu do zagadnienia funkcjonalności, zapewnić należy również dwa kolejne, bardzo ważne aspekty dobrej witryny – nakłonienie człowieka do skorzystania z dostępnych podstron, przycisków czyli informacji zawartej na jej łamach oraz sprawienie, aby do nas wciąż powracał. Jak to uczynić? Na to pytanie zdaje się odpowiedziała prof. Susan Weinschenk.

Czynniki wpływające na odbiór strony przez klienta

Susan Weinschenk, pracująca w Americas Human Factors International, przedstawia 7 kluczowych czynników, jakie wpływają na odbiór naszej strony www w oczach postronnego klienta. Po pierwsze, należy ograniczyć ilość możliwych wyborów, jakie dany użytkownik może podjąć przy użyciu interfejsu strony. Badania jasno pokazują, że choć duży wybór wpływa na większą ilość osób odwiedzających i sprawdzających naszą ofertę, nie przeradza się to w faktyczną ilość zakupionego towaru. Czyli pomimo tego, że więcej ludzi odwiedzi nasz sklep internetowy, mniejsza ilość ludzi kupi to, co oferujemy. Z drugiej strony, mniejsza ilość dostępnych wyborów wpływa na większą ilość osób które decydują się na dokonanie zakupu. Dzieje się tak, ze chociaż człowiek chce mieć dużą swobodę przejawiającą się pod postacią dokonywania różnorodnych wyborów, w rzeczywistości czuje się sparaliżowany ich zbyt dużą ilością.

Kolejny aspekt poprawiający funkcjonalność strony to system rankingowy. Gdy człowiek staje przed trudną decyzją (a nie ma się co oszukiwać – wydawanie ciężko zarobionych pieniędzy na niepewny towar jest trudną decyzją), nakłonić go może do zakupu odpowiednio skonstruowany system przedstawiający opinie użytkowników, którzy już dokonali zakupu. System społeczny wyrażający się pod postacią pozostawianych dobrych lub złych opinii upewnia niezdecydowanego użytkownika w jego decyzji. W przypadku niepewności mamy w zwyczaju sugerować się tym, co przed nami zrobili inni i idziemy za ich przykładem.

Czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji o skorzystaniu z usług lub zakupieniu produktu jest limitowana jego ilość lub ograniczony czas dystrybucji. W podświadomości każdego człowieka funkcjonuje część odpowiadająca za strach przed utratą. To niezwykle silny bodziec, a odpowiednio przedstawiony, może nakłonić człowieka do dokonania szybkiej decyzji. Wyobrażenie utraty jest wtedy silniejsze niż niepewność przed podjęciem złej decyzji.

Kolejnym czynnikiem mocno wpływającym na nas, jest wiadomość o mocnej podstawie. Tą mocną podstawę stanowią trzy pierwotne aspekty życia – jedzenie, sex i niebezpieczeństwo. Jest prawie pewne, że umieszczenie informacji zawierającej się w jednym z trzech powyższych kategorii przyciągnie uwagę każdego człowieka. Jesteśmy na nie bardzo wrażliwi. Problem pojawia się jednak w momencie chęci wykorzystania tego sposobu przyciągania uwagi. Bowiem ciężko jest zawrzeć informacje np. o asortymencie sprzętu fotograficznego w formie wspomnianej wyżej. Jednak jeżeli nasza strona od samego początku projektowana jest w oparciu o którąś z trzech kategorii, możemy być pewni, że będzie miała silne oddziaływanie na postronnych klientów, i nie pozostanie im obojętna.

Nie bez znaczenia jest również umieszczanie wizerunków ludzi na naszej stronie. Badania wykazały, że jesteśmy niezwykle czuli na wizerunki innych ludzi. Bierze się to z faktu, że każdy ludzki mózg wyposażony jest w część, która służy tylko i wyłącznie do identyfikowania twarzy innych ludzi. Przetwarzanie informacji o szczegółach i indywidualnych cechach poszczególnych osób to jedyny cel tego ośrodka, dlatego też tak mocno działa na naszą percepcję. Jednak nie każde zdjęcie działa równie silnie. Najsilniej działają bowiem zdjęcia, na których osoby fotografowane patrzą prosto w obiektyw aparatu. Spojrzenie im w oczy działa najsilniej z wszystkich wizerunków, jakie możemy oglądać.

Jakie informacje umieszczać na stronie?

Informacje zawarte na stronie internetowej powinny być łatwo i szybko przyswajalne przez osoby je czytające. Ponadto, użytkownik powinien móc z czasem przypomnieć sobie, o czym nasza strona traktowała. Jak to osiągnąć? Człowiek najłatwiej zapamiętuje informacje przedstawione pod postacią opowieści. Gdy czytamy tekst który jest odpowiednio sformułowany, nasza pamięć łatwo go przyswaja. Później zaś, gdy użytkownik zamknie stronę, jest w stanie łatwiej odtworzyć znajdujące się na niej informacje aniżeli gdyby były one przekazane w sposób, jak to ma miejsce w instrukcji obsługi – suche zdania bez polotu, nie odwołujące się do całej gamy możliwych skojarzeń i metafor.

Ostatnią możliwością stojącą przed osobą chcącą zwiększyć efektywność swojej witryny internetowej jest stopniowania próśb o coraz większy stopień oddania użytkownika. Co się pod tym kryje? Im mniejsze z początku będą prośby skierowane w kierunku użytkownika (prośba o zarejestrowanie się w serwisie, wysłanie sms’a uaktywniającego, zgoda na otrzymywanie dodatkowych informacji na skrzynkę pocztową), tym z większą częstotliwością możemy zwiększać ich natężenie i tym większa jest szansa na to, iż użytkownik z czasem zamieni się w oddanego i wiernego klienta, wracającego raz po raz na łamy naszej strony.

Każdy wymieniony aspekt zwiększający efektywność strony może z powodzeniem być stosowany, lecz najlepsze rezultaty uzyskuje się dobierając czynniki maksymalnie sprzyjające zwiększaniu efektywności strony.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Bajkowe reklamy

Grafika komputerowa wykorzystywana w materiałach reklamowych Współczesne reklamy wykorzystują szeroki zakres środków do przekazywania swoich treści. Najlepsze rezultaty taka promocja...

Zamknij