Czym różni się odbiór tekstu zawartego w książce od percepcji treści internetowych – to pytanie straciło na aktualności. Dziś psycholodzy, socjolodzy a przede wszystkim marketingowcy zastanawiają się, w jaki sposób czytają użytkownicy smartfonów. Jak tworzyć treści dostosowane do posiadaczy urządzeń mobilnych? Na to pytanie odpowiada smartwriting.
Jak czytamy na mniejszym ekranie?
Lokalizacja
Tekst na monitorze komputera czytamy inaczej niż treści wyświetlane na smartfonie. Na większym ekranie nasz wzrok wędruje głównie z góry na dół, zatrzymując się na wybranych wątkach oraz tematach i śledząc je od lewej do prawej. Umieszczone w skrajnych punktach informacje czy marginesy witryn są przez nas intuicyjnie pomijane. Kształt, który rysuje wzrok podczas śledzenia komunikatów na monitorze, przypomina literę F.
Kiedy mamy do czynienia z mniejszym ekranem, nasze oczy poruszają się w inny sposób. Analiza map termicznych (tzw. heatmap, które w graficzny sposób pokazują, w jakich obszarach użytkownicy skupiają swój wzrok) pokazuje, że podczas korzystania z telefonu koncentrujemy się na centralnej, górnej części ekranu.
Szybkość
Ile czasu poświęca użytkownik smartfona na decyzję o tym, czy warto przeczytać tekst, pozostać na danej stronie, kliknąć w konkretnego linka? Marketingowcy szacują, że jest to… 1 sekunda! Treści tworzone na urządzenia mobilne muszą być dostosowane do niecierpliwych odbiorców. To kwestia nie tylko szybkości ładowania się witryny, ale także podania tekstu w sposób umożliwiający jego jak najszybsze ,,przeskanowanie wzrokiem” i ocenę.
Zasady smartwritingu
Im krócej, tym lepiej
Pierwsza zasada smartwritingu: bądź oszczędny w słowach. Nie pisz długich tytułów – zachęć odbiorcę za pomocą krótkiego, najlepiej dodatkowo nośnego informacyjnie nagłówka. Skracaj również akapity – nie miej sobie za złe, jeśli będą krótsze niż 4 linijki lub będą składać się tylko z jednego zdania. Konstruuj wypowiedzi proste, zbuduj zdania z jednym czasownikiem, ogranicz ilość przymiotników.
Krócej, ale nie mniej
Ograniczyć powinieneś długość, ale nie jakość i wartość informacyjną tekstu. Skup się na konkretach, przydatnych informacjach, obrazowych przykładach. Nie twórz jednak notatki prasowej – niech Twój tekst będzie po prostu ciekawy. Zadbaj o to, by treść była dynamiczna, napisana składnie, w przystępny i zachęcający sposób.
Siła bulletów w tekście
Długi, ciągły tekst zniechęci nawet najbardziej cierpliwych użytkowników urządzeń mobilnych. Wypunktowania nie tylko pomagają w dzieleniu treści na logiczne segmenty, informują o kolejnych częściach tekstu, ale również ułatwiają zapamiętywanie informacji i w razie potrzeby – szybkie jej wyszukanie i odświeżenie.
Zapytania zamiast fraz
Osoby korzystające ze smartfonów coraz chętniej wybierają wyszukiwanie głosowe. Kierowane w ten sposób zapytania częściej mają formę pełnych pytań niż wybranych fraz. To sprawia, że rola słów kluczowych w tekstach nieco maleje.
Jakie treści najchętniej wybierają użytkownicy smartfonów?
Jeśli chcemy tworzyć treści popularne wśród użytkowników smartfonów, zastanówmy się nie tylko nad formą tekstu, ale i jego rodzajem oraz tematyką. Dr A.L Pradeep, autor książki ,,Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży”, wskazuje na to, że osoby korzystające z urządzeń mobilnych częściej wybierają przekazy informacyjne niż emocjonalne. Wynika to z faktu, że mały ekran wymaga większej uważności, sprzyja zatem analizie merytorycznej tekstu. Elementy wzmacniające treści emocjonalne (np. wizerunki twarzy) są zaś na nim słabo widoczne.
Oprócz komunikatów stricte informacyjnych, użytkowników smartfonów zainteresują:
- łamigłówki – zwiększona podczas śledzenia treści na małym ekranie uwaga sprawia, że nasz mózg chętnie angażuje się w zagadki i zadania wymagające wytężania szarych komórek;
- komunikaty wizualne – szczególnie sprawdzą się te, które są nie tylko ilustracją, ale także ciekawą formą prezentacji wartościowych treści, np. infografiki;
- treści podane w popularnym schemacie – konwencjonalny, przejrzysty wygląd strony oraz prosta i właściwie ustrukturyzowana treść przekładają się na spójność wizualną, a tym samym komfortowy odbiór komunikatu.
Nikogo nie dziwi już to, że skuteczne treści internetowe powinny być proste, podane w przystępny sposób i dostosowane do szybkiego odbioru. Zamiana komputerów na urządzenia mobilne wymusza na twórcach tekstów jeszcze większą zwięzłość, precyzję i dbałość o warstwę wizualną – na szczęście, jak pokazują badania dra Pradeepa, nie kosztem wartości merytorycznej komunikatu.
Wasze ostatnie komentarze