Zaznacz stronę

Poprawne zastosowanie działań marketingowych

Podstawą prowadzenia swojego biznesu jest rozpowszechnianie wiedzy o swoich usługach, produktach i innych formach działalności biznesowej. W tym miejscu wkraczają na arenę działania marketingowe. Działania marketingowe które mają spełniać pokładane w nich nadzieje powinny przede wszystkim być skuteczne. Na samym początku powinniśmy określić ich cel. Nadrzędną funkcją takich działań jest przykucie uwagi klienta, a przede wszystkim, doprowadzenie do tego, że zechce on nasz produkt nabyć.

W teorii założenie działań marketingowych jest oczywiste. Lecz temat wymaga pewnego wyjaśnienia. Bowiem by nastała taka relacja, gdzie klient pod wpływem naszej reklamy zdecydował się nabyć dany produkt, musi być ona oparta właśnie na skutecznych działaniach marketingowych. Zacznijmy od podstawowych kategorii i aspektów dobrej reklamy:  skuteczna reklama to taka, która nie jest zbyt nachalna. Pomimo swojej powierzchownej prostoty i odwoływania się do znanych symboli, trafia do każdego z nas. Ważnym jest aby pamiętać, że przede wszystkim, nie możemy opatrzyć się swoją reklamą klientowi. Lepiej emitować reklamę poprzez różnorodne środki przekazu informacji. Można do tego celu użyć zarówno telewizję jak i prasę czy też radio. Ponadto lepiej się upewnić,  ze reklama emitowana jest raz na jakiś czas, niż setki razy dziennie, tak, że konsument, będzie zirytowany częstotliwością naszej promocji. Sprawdza się w tym momencie znane przysłowie że „co za dużo to niezdrowo”. Znamy to dokładnie z życia codziennego, gdy ciągle powtarzane reklamy irytują nas i zamiast zachęcać do kupienia danego produktu, to kojarzą nam się z natrętnym wpychaniem czegoś, czego nie potrzebujemy. To samo dotyczy wysyłania wiadomości internetowych. Zamiast zaśmiecać skrzynkę emaliową niepotrzebnymi, idącymi w setki wiadomościami o nieistotnych z punktu widzenia marketingowego treściach, wysyłajmy je z umiarem. Postarajmy się też wybrać grupę konsumentów, która będzie nas najbardziej interesować, taka która może być zainteresowana kupnem naszego dobra czy usługi. Weźmy pod uwagę też elementy psychologiczne. Do klienta bardziej trafią zwroty skierowane bezpośrednio do niego, niż do całej masy innych ludzi, jak na przykład zwrot „Szanowni Państwo”.  W tym momencie dostępne są narzędzia wprowadzające możliwość personalizowania wysyłanych automatycznie wiadomości. Każdy człowiek lepiej się czuje w momencie gdy wiadomość jest skierowana właśnie bezpośrednio do niego a nie per „szanowny kliencie”. Wracając w tym momencie do kwestii nachalności reklamy, by móc wysyłać materiały reklamowe swoim klientom, warto uzyskać od nich na to zgodę. Świadomy możliwej korespondencji użytkownik stanowi lepszą grupę docelową, niż nieświadomy, masowy konsument. W tym ostatnim możemy liczyć tylko na szczęście w kwestii ilości odczytanych wiadomości, które w jakiś sposób przełożyły się na zysk finansowy. Nie warto też w działaniach promocyjnych, nadużywać takich utartych i nic nie niosących ze sobą sloganów jak:  super obniżka, wszystko za darmo i tym podobnych. Współczesny klient jest doskonale świadomy swojej sytuacji finansowej i prawdziwych intencji kampanii promocyjnych – większość z nas, doskonale zdaje sobie sprawę, że w tym świecie nie ma nic za darmo. Za wszystko przychodzi płacić w ostatecznym rozrachunku.

Błędne wykorzystywanie działań marketingowych

W tym momencie przejdziemy do błędów jakie popełniają firmy w momencie wprowadzania w życie swojej kampanii reklamowej. Zacznijmy od tego, że jednym z najpoważniejszych błędów jakie firma może popełnić to chybienie z przesłaniem swojej reklamy. Jeżeli kampania reklamowa nie odpowiada na prawdziwe potrzeby swoich klientów, możemy mówić o porażce. Inna sytuacja jest w momencie gdy wprowadza nowy produkt, nie przeprowadzając analizy tego, czy się produkt lub usługa faktycznie się sprzeda, i czy klienci na pewno będą tego potrzebować. Błędem powielanym przez wiele firm jest opieranie swej kampanii reklamowej tylko i wyłącznie na swoich własnych pomysłach i analizach. Zapominają bowiem że istnieją firmy które zajmują się przeprowadzaniem profesjonalnych badaniach marketingowych. Badania te pozwalają rzetelnie odpowiedzieć na ogromną ilość pytań, które stawia sobie każdy człowiek, starający się wypromować dany produkt lub usługę. Nie wykorzystanie tak miarodajnego źródła informacji, jakimi są badania marketingowe jest poważnym błędem, który oznacza całkowita ignorancję potrzeb i opinii konsumentów. Jest to jednocześnie pominięcie całego spektrum możliwości dotarcia do konsumentów. Trzeba bowiem zawsze pamiętać, że na każdym etapie rozwoju marki czy też przedsiębiorstwa, kampania reklamowa, zanim zostanie wdrożona, powinna być wcześniej rzetelnie przetestowana. Co nam to da? Z pewnością dzięki temu będzie można uniknąć popełnienia kolejnych błędów. Promocja nowych produktów to igranie z niewiadomą, a prowadzenie kampanii reklamowej w ten sposób z pewnością przyniesie nieoczekiwane problemy. Często popełnianym błędem jest przekombinowanie reklamy. Tego musimy unikać – reklama nigdy nie może być zbyt skomplikowana i zawiła. Najlepiej gdy całą kampanię reklamową można opisać tylko w kilku słowach, gdy jest ona dość prosta, daje jasny przekaz potencjalnemu konsumentowi.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Clienting a marketing

Różnice między clientingiem a marketingiem Marketing w zarządzaniu firm pełni ogromną rolę i często jest rozumiany jako wszelkie działania na...

Zamknij