Zaznacz stronę

Telemarketing

Elementy planu marketingowego często zawierają narzędzia takie jak: telemarketing, techniki sprzedaży, które są stosowane przez przedstawicieli firm, niejednokrotne stanowiąc o powodzeniu przedsiębiorstwa. Ich głównym celem jest zapoznanie usługodawców z tym co firma ma do zaoferowania, oraz w miarę możliwości, sprzedaż oferowanych dóbr. Wszyscy to oczywiście świetnie rozumiemy, ale jednocześnie, gdy na naszym telefonie wyświetla się informacja, że ktoś właśnie dzwoni z zastrzeżonego numeru, dostajemy gęsiej skórki. Podnosimy oczywiście słuchawkę, ponieważ nigdy do końca nie możemy być pewni, że to nie będzie coś ważnego i słyszymy:

  • Dzień dobry. Marta Kowalska z firmy X- marketing szkolenia Kraków, czy mogłabym zająć Panu chwileczkę.
  • Dzień dobry, wie Pani ale ja teraz nie bardzo mam czas….
  • Nie szkodzi, to zajmie naprawdę tylko chwileczkę, chciałabym przedstawić Panu naszą najnowszą ofertę: jest to szkolenie: faktury vat ….

No i zaczyna się, wiemy już, że znowu wpadliśmy jak śliwka w kompot, a miła pani po drugiej stronie słuchawki, nie da nam najmniejszej szansy na zakończenie rozmowy wcześnie niż ona sobie życzy, no chyba, że będziemy już naprawdę bardzo nie mili i kategoryczni. Ale nie miejmy do siebie żadnych pretensji, że jesteśmy za mało stanowczy czy nie umiemy rozmawiać, ponieważ to byłoby zupełnie bezzasadne. Tajemnica tkwi w tej drugiej stronie: sekrety telemarketingu to między innymi skrypt rozmowy telemarketingowej, jaki ma przed sobą przedstawiciel firmy, czy też inne techniki sprzedaży telemarketingowej, które powodują, że tak trudno jest nam, ‘zwykłym śmiertelnikom’, skutecznie odmówić  korzystania z ofert dzwoniących do nas firm. Skrypty telemarketingowe, to już jednak wierzchołek góry lodowej, a wszystko zaczyna się znacznie, znacznie wcześniej… Po pierwsze, już przy procesie rekrutacji, niezwykle istotna jest ocena i podział kompetencji pracowników, którzy muszą się wykazać iście anielską cierpliwością, kulturą osobistą, opanowaniem i oczywiście wyraźną wymową. Po drugie telemarketing -szkolenie to praktycznie nierozerwalne terminy, ponieważ zawodowy „rozmówca” musi co chwila podnosić swoje umiejętności aby skutecznie docierać do swoich odbiorców, a  z drugiej strony, rozwijanie kompetencji pracowników to również oczko w głowie menagerów tychże firm. Co więcej, telemarketer musi wiedzieć, co to jest praca indywidualna, ponieważ pomimo, że jego miejsce pracy to pewnie biuro pełne boksów ze współpracownikami, to i tak 99,9% swojego czasu spędzi pogrążony w rozmowach telefonicznych, zdany jedynie na swoje umiejętności. To, co jest równie istotne jak indywidualna praca zatrudnionych, to kompetencje menedżerskie kadry zarządzającej zespołami, które pozwalają liderom grup na rozwijanie kompetencji pracowników poprzez coaching i delegowanie zadań, jak również uczą i instruują jak poradzić sobie z trudnymi klientami czy sytuacjami konfliktowymi, które zdarzają się praktycznie codziennie. Wystarczy uświadomić  sobie jak różne mogą być reakcje osób, do których dzwoni telemarketer: są oni wyzywani, straszeni, innym razem osoba pod drugiej stronie jest namolna, czy opowiada co się jej przydarzyło przez ostatnie dwadzieścia lat życia. Aby nad tym wszystkim zapanować i nie trzymać w zanadrzu wypowiedzenia umowy o pracę, nie wystarczą kompetencje jednopoziomowe, komunikacja, negocjacje, przekonywanie do swoich racji, to wszystko może się przydać, bowiem telemarketer musi działać często niemalże mechanicznie, wprawiony w swoją rolę i odporny na przeciwności, jakie stawia strona przeciwna.

Telemarketing a sprzedaż

Sztuka telemarketingu, podobnie jak zwroty w telemarketingu, napędzają całą spiralę sprzedaży, często sprawiając, że dane przedsiębiorstwo istnieje na rynku bądź też nie. Jeśli więc spotkasz dawno nie widzianego kolegę, który przyzna, że pracuje na „słuchawce”, nie uznawaj tego za coś pejoratywnego, a wręcz odwrotnie. Zapewniam, że nie każdy nadaje się do takiej pracy, a ci, którzy ją wykonują proces marketingu aktywnego mają w jednym paluszku, charakteryzując się jednocześnie uporem, cierpliwością oraz  zaangażowaniem. Co więcej, powinni być bardziej doceniani, ponieważ zazwyczaj to oni wykonują czarną robotę, napędzając firmie klientów, i promując ją na rynku zewnętrznym. Ich mozolna i często niewdzięczna praca procentuje przecież na zyski i efektywność całego przedsiębiorstwa, a to co często słyszą, nie zawsze wylatuje drugim uchem, czasami zostaje w pamięci i świadomości przez długie lata, odbijając się na równowadze i zdrowiu zatrudnionych. Jeśli zatem dziś zadzwoni do ciebie telemarketer, zagryź zęby i wysłuchaj jego propozycji, niech telefon do ciebie będzie jednym z tych pozytywnie przyjętych tego dnia, tobie nic się nie stanie, a osoba po drugiej stronie spokojnie wykona swoją prace.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak działa współczesna reklama

Działanie reklamy we współczesnym świecie Reklama we współczesnym społeczeństwie, charakteryzującego się gospodarką wolnorynkową, jest czynnikiem bezpośrednio wpływającym na odbiór produktów....

Zamknij