Zaznacz stronę

Sposoby i techniki wpływające na emocje odbiorcy

Firmy chcące dotrzeć ze swoimi produktami do większej niż konkurencja ilości konsumentów, wymyślają i wdrażają w życie coraz to nowsze pomysły i techniki wpływania na emocje widzów. W tej ciągłej walce o konsumenta pomysłodawcy reklam używają bardzo wyrafinowanych metod manipulacji ludzkim umysłem. Współczesny odbiorca, ze względu na ilość codziennie odbieranych przekazów reklamowych, uodpornił się na większość zabiegów w nich stosowanych. Reklamy atakują nas na każdym kroku – w telewizji, podczas oglądania ulubionych filmów lub seriali, w radiu podczas codziennej jazdy samochodem, czy podczas przeglądania najświeższych wiadomości w Internecie czy podczas rozmowy z najbliższymi. Taki natłok informacji i negatywny stosunek odbiorców do reklam skłonił ich twórców do szukania coraz to nowszych środków wykorzystujących najrozmaitsze metody zwiększających skuteczność przekazu. Jednocześnie za cel obrano dotarcie do jak największej liczby konsumentów. W ten sposób powstał nowy rodzaj wpływania na decyzje przez nich podejmowane. Dotychczas reklama wprost mówiła, co ma dana firma do zaoferowania przeciętnej osobie. Nowy sposób reklamowania – zwany reklamą ukrytą – odwołuje się do generowania potrzeb i poprzez sugestie, dawania nadziei do ich zaspokojenia. Istotną różnicą miedzy reklamą tradycyjną a reklamą ukrytą jest taka, że informacja o danym produkcie została zastąpiona obietnicą spełnienia danej potrzeby. Sugestie, wplecione w tradycyjny przekaz reklamowy, przemawiają do nas w ten sposób, że np. obietnica większej wydajności danego płynu do mycia naczyń, dzięki zmniejszeniu ilości pracy w kuchni, zapewni więcej wolnego czasu do spędzania go z ukochaną rodziną. Inne reklamy natomiast, sugerują wręcz, że bez nowego telewizora lub laptopa nie może być mowy o wspólnej, rodzinnej zabawie w niedzielne popołudnie, dając nam w zamian za nasze pieniądze nieograniczone możliwości rozrywki z najbliższymi. W ten i inny sposób reklamy obiecują nam więcej, niż pierwotnie, a nasze potrzeby i chęć ich zaspokojenia są motorem napędowym efektywności owych reklam.

Szkolenia z marketingu

Czynniki wpływające na skuteczność reklamy

Reklamy ukryte zawdzięczają swoją skuteczność kilku czynnikom. Odwołują się do emocji ludzi, którzy je oglądają. Czy to chodzi o nowy model samochodu, czy o elitarny w swoim charakterze produkt, czy o coś wyjątkowo funkcjonalnego, jak nowy tablet – reklamy te wpierw wywołują w nas potrzebę, a następnie oferują jej zaspokojenie. Pokazują ponadto, jaka zmiana zajdzie w naszym życiu, po wydaniu pieniędzy. W tym kontekście, reklama przestała wyłącznie sprzedawać produkty za pomocą uwydatnienia ich zalet. Teraz odwołuje się do naszych marzeń, pragnień. Dla tego typu reklam charakterystyczną cechą jest to, że podstawowe właściwości produktu występują w roli drugorzędnej. Świat takiej reklamy to niezwykle kusząca wizja. Wystarczy przypomnieć sobie ostatnio widziane spoty reklamowe. Zawsze to młodzi mężczyźni, przeważnie modele, w towarzystwie pięknych, młodych kobiet, korzystają z tego, co reklama oferuje. Środowisko stanowi kompilację równie przystojnych ludzi. W świecie reklamy wszystko jest lepsze, większe, szybsze, mocniejsze, zdrowsze. Do tego dochodzi umiejętnie prowadzona narracja, doskonale podłożona muzyka oddziaływująca na nasze emocje. Po obejrzeniu takiej reklamy, może się nam wydawać, że nasze życie jest szare, lekko przybrudzone, nieobfitujące w tak niesamowite wydarzenia lub uczucia, jakich przed chwilą byliśmy świadkami. Gdy już podejmiemy decyzję zakupienia kuchenki marki Whirlpool, rozpocznie się dla nas “nowa jakość życia”. Badania psychologiczne wykazały jak wielkie znaczenie dla spotu reklamowego mają zawarte w niej ludzkie emocje. Te, należące do grupy emocji pozytywnych, wykorzystują reklamy składające nam obietnicę poprawy warunków naszego życia jak i samopoczucia, dowartościowania. Szczęście, radość, zadowolenie z “nowej jakości życia”, to wszystko towarzyszy atmosferze, która przykuwa uwagę odbiorcy tylko po to, aby nakłonić klienta do kupna zwykłej pralki czy kuchenki. Powszechnie wiadomo, iż cały wysiłek przemysłu reklamowego zmierza do wykreowania obrazów, które zaowocują powstaniem silnej identyfikacji odbiorcy z bohaterem reklamowym, dlatego najczęściej osoba ukazana w reklamie jest atrakcyjna fizycznie, zdrowo wyglądająca o ciepłym i miłym glosie.

Czy to w porządku jest, że reklamy w taki a nie inny sposób wpływają na nas? Czy to dobrze, że korzystają z zabiegów mających na celu oddziaływać na ludzkie emocje? Kwestia, czy to dobrze, czy źle zależy od kontekstu, w jakim rozumiemy samo stwierdzenie, że coś jest dobre albo złe. Rozpatrując stosowane metody w kontekście ich efektywności i przynoszenia korzyści twórcom, to jako że generują większe zainteresowanie produktem, to uznamy, że te metody są w porządku. Jeśli jednak spojrzymy na to w ten sposób, że to pod pewnymi względami manipulowanie naszymi emocjami, generowanie w nas potrzeb na usługi lub produkty, których być może wcale nie potrzebujemy, wtedy można uznać, że te reklamy nie są tak do końca dobre.

Jednak można zachować dystans do świata przedstawianego w reklamach dzięki zrozumieniu, że reklamy w swojej istocie, stanowią jeden z rodzajów symulakru. Symulakr, to pojęcie wprowadzone w roku 1985 przez Jeana Baudillarda. Odnosi się ono do koncepcji ewolucji znaków, tzw. teorii symulacji. Dzięki stopniowemu rozwojowi systemów znakowych granica pomiędzy światem rzeczywistym a jego przedstawieniami ulega degradacji, co prowadzi do uniezależnienia się znaku. Symulakry stanowią w tym kontekście poszczególne fazy emancypacyjne tego procesu. Podstawowym rozumieniem symulakru jest zatem świadomość, że za symulakrem nie kryje się już rzeczywistość, lecz jest ona symulowana.

Reklama a obraz rzeczywisty

Reklama nie przedstawia zatem prawdziwego obrazu rzeczywistości – nie relacjonuje faktycznej przemiany, jaka zajdzie w momencie zakupienia danego produktu. Stanowi raczej sztuczną rzeczywistość, taką, która dopasowana jest do indywidualnych jak i masowych potrzeb. Oglądając reklamy warto jest mieć w świadomości, że one nie relacjonują, lecz tworzą pewną rzeczywistość. Taką, która ma za zadanie nam się spodobać.

Reklamy ukryte odwołują się do naszych emocji, tworząc potrzeby, pragnienia, obiecując spełnić nasze marzenia. Czy tak się dzieje w istocie – śmiem wątpić. Niezaprzeczalnie jednak istnieją pewne korzyści z tego, iż zaopatrzymy się w nowszy model pralki, lub kuchenki. Lecz z całą pewnością nie odmieni to naszych relacji z rodziną, jak sugerują niektóre spoty reklamowe.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Wiele rodzajów reklam – druk, telewizja, radio i inne

Reklamowanie swoich usług to jedna z podstaw w prowadzeniu swojego biznesu. Nie można zrezygnować z reklamy, decyzja natomiast, przed którą...

Zamknij