Zaznacz stronę

Rozpoznawalność kiedyś a dziś

W czasach poprzedzających dynamiczny rozwój internetu, bycie osobą powszechnie rozpoznawalną było wynikiem ogromnej pracy i wysiłku włożonego w stworzenie własnego wizerunku. Aby móc dołączyć do grona osób występujących w skromnych niegdyś mediach, należało poświęcić temu większość swojego czasu – należało być w pełni profesjonalistą, aby takie media, jak telewizja, chciały współpracować. Dziś sytuacja wygląda inaczej – dzięki szybkiemu dostępowi do internetu i praktycznie żadnym restrykcjom tematycznym, użytkownik kanału Yuotube może udostępnić całemu światu swoją twórczość. Co najważniejsze jednak, niesie to ze sobą ogromny potencjał, bowiem jak zauważa Kevin Allocca, manager trendów Youtube, dziś każdy człowiek może stać się ikoną popkultury w zaledwie kilka dni. Dzięki popularności serwisu, w którym pracuje, ludzie wchodzą na stałe do świadomości milionów ludzi. Czemu jednak tak się dzieje?

Kevin Allocca profesjonalnie zajmuje się oglądaniem filmików na Yuotube. Jego praca polega na tym, iż sprawdza, co użytkownikom podoba się w danym momencie najbardziej, jaki materiał najszybciej zdobywa popularność i jaki kierunek rozwoju obrać, aby serwis był coraz bardziej popularny pośród internautów. Jak wynika z jego doświadczenia, ilość całkowicie nowej treści dostarczanej przez ludzi każdego dnia jest oszałamiająca. Każdej minuty bowiem użytkownicy wrzucają na ten popularny serwis ponad czterdzieści osiem godzin filmu, co daje ogromną liczbę nowych filmików każdego dnia. Co jednak jest najbardziej zaskakujące, tylko niewielki ułamek tego wszystkiego ma wystarczającą siłę przebicia, aby zainteresować miliony. Tylko nieliczne filmiki mają wszystko to, co pozwala im wpisać się we współczesny krajobraz popkultury.

„W świecie, w którym ponad dwie doby materiału filmowego jest wrzucane każdej minuty, tylko to, co jest prawdziwie unikalne i niespodziewane może przebić się na światło dzienne.”
Kevin Allocca
Co takiego zatem jest niezbędne, aby nasza osoba, albo nasza twórczość dotarła do świadomości milionów widzów? Potrzebne są co najmniej trzy składniki – osoby opiniotwórcze, zaangażowanie społeczne i pierwiastek nieoczekiwania. Jeżeli chcemy, aby nasz film, udostępniany na Youtube, odniósł jakiś sukces, musi zostać wpierw polecony przez osobę opiniotwórczą. Tak działo się z największymi gwiazdami, które swoje korzenie mają właśnie w tym serwisie. Każdy dziś zna Justina Bibera, i choć jego twórczość nie każdy uznaje i lubi, to nie sposób odmówić mu popularności. Nie każdy jednak wie, że pierwsze filmiki z jego udziałem umieszczane były na Youtube, a osoby, które mają wpływ na przemysł muzyczny, umieszczały na twitterze linki do jego materiałów filmowych. Dzięki temu, każdy chciał zobaczyć, o kim jest mowa. To nabijało liczbę wyświetleń jego pierwszych nagrań do astronomicznych wartości, a w konsekwencji doprowadziło do wypuszczenia pierwszej płyty. To otworzyło drogę młodemu artyście do wielkiej sceny i milionowych kontraktów.

Zwiększanie zaangażowania społecznego

Po drugie, potrzebne jest zaangażowanie społeczne. Dzięki interaktywności internetu, który daje możliwość czynnego uczestniczenia w wydarzeniach społecznych, ludzie mogą wykazać się kreatywnością, co ich przyciąga i zatrzymuje na dłużej. Nasz materiał powinien być otwarty na to, co użytkownicy mogą chcieć z nimi zrobić, ich sugestie powinny mieć wpływ na wygląd i kształt kolejnych wydań naszych materiałów filmowych. Wszystkie najpopularniejsze filmy na youtube są kształtowane w pewien sposób przez społeczność internautów. Może się to odbywać przez pomysły tych ostatnich umieszczanych w sekcji komentarzy. Pomysłów jest wiele, a te najlepsze zapewniają sobie setki milionów widzów.

Pierwiastek nieoczekiwania jest tym, co zaskakuje widza podczas oglądania. Im większe zaskoczenie, tym większa chęć podzielenia się tym nieoczekiwanym przeżyciem z kimś innym. Są osoby, które bardzo mądrze wykorzystują ów chwyt – nowojorczyk Case Neisat, zbulwersowany tym, iż rowerzyści dostają mandaty za jazdę poza strefą wyznaczoną dla rowerów, postanowił naświetlić problem poprzez materiał filmowy stworzony w taki sposób, aby lekko zaskoczyć widzów. Nakręcił on film, jak jedzie przepisowo w strefie dla rowerów, wjeżdżając kolejno w przeszkody, które znajdują się w jej obrębie. Jest to zaskakujące, lekko niebezpieczne, ale dosadnie pokazuje problem – dlaczego mandat dostaje człowiek, który omija przeszkody, a nie osoby, które na przykład parkują w strefie przeznaczonych dla rowerzystów? Dzięki swojemu protestowi, jego film obejrzało ponad pięć milionów widzów z całego świata. Żadne inne medium nie daje takiej możliwości przeciętnemu człowiekowi.

Co oznacza wszystko to, co nakreśliłem powyżej? Dzięki potencjałowi, który istnieje w medium, jakim jest internet i możliwości dzielenia się ze światem swoją twórczością, dosłownie każdy może stać się osobą medialnie rozpoznawalną. Posiadając odpowiedni pomysł i determinację, można dotrzeć do setek milionów widzów, pokazać się ludziom, którzy mają dużo do powiedzenia w kwestii promocji ludzi. To wszystko dzieje się już dziś, wiele osób już skorzystało z szansy, jaką daje internet.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Prawda czy fałsz? Co wynika z reklam?

Moc spotu reklamowego Wszyscy ci, którzy mają dzieci, doskonale wiedzą, że te wcale nie potrzebują wymyślnych programów dla najmłodszej widowni,...

Zamknij