Zaznacz stronę

Działania mające na celu budowanie pozycji danego przedsiębiorstwa mogą przyjmować bardzo wiele różnych form, definiowanych jako marketing. Jedną z jego najpopularniejszych gałęzi, zyskujących na znaczeniu w ostatnich latach są z pewnością aktywności promocyjne prowadzone w Internecie, wśród których wyróżnić należy m.in. marketing wirusowy.

Czym jest marketing wirusowy?

Marketing wirusowy to sposób promowania wizerunku firmy, który napędzają działania jej potencjalnych klientów. Click To Tweet Jego punktem wyjścia jest najczęściej sytuacja, kiedy to firma publikuje zabawny materiał wykorzystujący jej produkt lub logo tak, że odbiorcy sami zaczynają go rozpowszechniać. Najbardziej popularną w ostatnim czasie kampanią promocyjną, ocenianą jako zrealizowana w ten sposób, była reklama kakao DecoMorreno.

Innym przypadkiem wykorzystania marketingu wirusowego mogą być sytuacje publikowania artykułów eksperckich, w których autorzy przemycają informacje reklamowe. Przykładów dostarcza Internet, gdzie potentaci spożywczy publikując przepisy polecają, by do przygotowania konkretnej potrawy wykorzystać właśnie ich produkty.

Trzecia metoda, z jakiej korzystają specjaliści poruszający się w tej dziedzinie polega na stworzeniu nośnego hasła reklamowego. To zaś pomoże rozpropagować firmę (jego autora) poprzez przeniknięcie do mowy potocznej, gdzie stanie się nośnym i modnym sloganem.

Realizowanie marketingu wirusowego wprost może się odbywać także poprzez nagradzanie klientów polecających, czy propagujących daną markę. Najczęstszą formą doceniania takich osób przez przedsiębiorstwa jest oferowanie im nagród finansowych lub rabatów.

Czy marketing wirusowy jest skuteczny?

O tym, jakie sukcesy, przede wszystkim w dziedzinie promocji ,może odnieść firma stawiająca na ten rodzaj działań marketingowych świadczą sukcesy znanych wszystkim marek, jak: Plus, Żywiec, Biedronka, czy Milka. Niemal każdy bowiem pamięta ich hasła reklamowe lub memy, wykorzystujące zdjęcia stworzonych przez nie produktów.

Marketing wirusowy w erze mediów społecznościowych

Nieograniczone możliwości dla działań marketingowych stwarza dostęp do sieci, a zwłaszcza potencjał mediów społecznościowych, w których niemal każda nowoczesna firma posiada swoje konta. Za sprawą tego rodzaju portali bowiem w łatwy sposób można dotrzeć do ogromnej liczby klientów, oferując im (nawet nie wprost) konkretne produkty. Media społecznościowe to także szansa promocji poprzez pozyskiwanie korzystnych opinii klientów, które w dłuższej perspektywie czasowej przekładają się na budowanie wizerunku przedsiębiorstwa.

Gdzie wykorzystywany jest marketing wirusowy?

Marketing wirusowy przemycany jest w niemal każdej publikowanej przez daną markę, czy przedsiębiorstwo wiadomości. Jako taki więc znajduje się m.in. w :

  • filmach,
  • grach,
  • zdjęciach,
  • wirtualnych kartkach,
  • memach,
  • konkursach.

Przykładem wykorzystania filmów do tego rodzaju działań marketingowych mogą być zarówno zabawne spoty reklamowe, jak i nagrania użytkowników korzystających z promowanego produktu.

Zdjęcia, podobnie jak inne środki wyrazu wykorzystują efekty komizmu lub funkcjonują w wirtualnym świecie w postaci memów.

W podobny sposób promocję organizują twórcy gier. Ci obok potencjału zdjęć wykorzystują także kreatywność użytkowników, umożliwiając im niejako kreowanie własnych rozwiązań strategicznych. Gdy dodatkowo gra jest dobra to nietrudno o jej głośne rekomendacje wśród nabywców.

Konkursy należą do nieco innych form zawoalowanej promocji. Ich istotą jest nakłonienie klienta do wyrażenia opinii o marce lub do innych form jej propagowania poprzez wizję niepewnych korzyści materialnych.

Marketing wirusowy w Polsce

Działania z zakresu marketingu wirusowego na terenie naszego kraju prowadzi niezwykle duża liczba przedsiębiorstw. Do prawdziwych mistrzów w swojej dziedzinie należą m.in. autorzy kampanii:

  • TP S.A. (z reklamami, których bohaterami są Serce i Rozum)
  • Biedronka ( z serią materiałów, w których występują ożywione produkty spożywcze prowadzące dialogi)
  • Plus ( z hasłem reklamowym „Brawo ja”, które weszło do języka potocznego)

Marketing wirusowy to bardzo nośna forma promocji, umożliwiająca propagowanie marki lub jej produktu niewielkim nakładem finansowym. Samonapędzająca się popularność firm, które wykorzystują marketing wirusowy by się wypromować sprawia, że coraz więcej przedsiębiorstw podejmuje decyzję o podobnym działaniu, zapewniając sobie skuteczną promocję na wiele lat.

Zapisz się do naszego newslettera

Przeczytaj poprzedni wpis:
Szybki poradnik o remarketingu

W dobie Internetu niemal niemożliwym jest prowadzenie biznesu bez reklam zamieszczanych właśnie w tym medium. Wśród działań marketingowych wykorzystujących potencjał...

Zamknij