Zaznacz stronę

Budowanie wizerunku firmy na rynku pośród konkurencji działającej w tym samym sektorze jest istotne wizerunku firmy na rynku pośród konkurencji działającej w tym samym sektorze jest tym elementem każdej strategii marketingowej. Jest to istotne z punktu widzenia zarówno umacniania przewagi nad konkurencją jak i budowy lojalności i zaufania wśród pracowników, partnerów biznesowych oraz naszych klientów. Firmy starają się na każdym ze wspomnianych pól uzyskać najbardziej  satysfakcjonujące rezultaty. Uzależnione jest to jednak od wielu czynników.

Employer branding – co to?

Wizerunek pracodawcy jest jednym z nich. Employer branding określa to, w jaki sposób postrzegany jest właściciel firmy w stosunku do osób dla niego pracujących. Miarą wysokiego poziomu prestiżu i zaufania jest postrzeganie naszej firmy jako pożądanego miejsca pracy. Kwestię budowania wizerunku pracodawcy dzielimy na dwie kategorie – wewnętrzną i zewnętrzną. Wewnętrzna odnosi się do wszystkich działań skierowanych na zbudowanie pozytywnego środowiska pracy, zintegrowania personelu przez różne wyjazdy, korzystanie z możliwości wewnętrznej sieci firmy do zwiększania kompetencji pracowników, i inne. Zewnętrzna natomiast odnosi się do wszystkich działań mających na celu zbudowania wizerunku firmy jako miejsca w którym chce się pracować. Budowanie takiego wizerunku  dotyczy różnych kwestii rozciągniętych w czasie: rzeczy wyróżniających pracodawcę pośród innych właścicieli firm,  ofertę którą może zaproponować potencjalnemu pracownikowi, przebiegu procesu zatrudnienia, możliwość zaproponowania atrakcyjnej ścieżki kariery, etc. Proces ten powinien być więc dobrze zaplanowany w kontekście długoterminowym. Stworzenie spójnej strategii budowania wizerunku pracodawcy zwraca się później w różnej postaci.

Budowanie wizerunku pracodawcy a budowa własnej marki

Kluczową rolę w budowaniu własnej marki poprzez wizerunek pracodawcy odgrywa świadomość tego, jak postrzegają nas nasi obecni pracownicy, dlatego powinniśmy uwzględnić ich punkt widzenia: co jest dla nich ważne, jak oni widzą naszą markę, co omawiane wartości dla nich znaczą. Niezbędne jest również podawanie pracowników stałej ocenie, przedstawianie jasnych i klarownych zasad awansu i rozwoju, docenianie wartości ich pracy dla organizacji. Dodatkowo powinniśmy regularnie weryfikować czy pracownicy chcą i na ile utożsamiają się z organizacją, dla której pracują. Aby uświadomić sobie jak ważna jest kwestia naszego wizerunku w oczach naszych obecnych jak i byłych pracowników, można  postawić się na miejscu osoby szukającej pracy. Każdy z nas kiedyś jej szukał  – na początku nie jest łatwo, zwłaszcza jeżeli jest się studentem. Pierwsze kroki kierujemy dziś w stronę internetu uważając zdobyte za jego pośrednictwem informacje za wiarygodne. Pomimo jednak błędnego przekonania, że internet może przynieść nam rzetelne informacje na których możemy polegać, każdy pracodawca musi się liczyć z tym, że opinie na temat jego firmy znajdą się na łamach for internetowych. To na łamach właśnie takich stron osoby które uprzednio u nas pracowały mogą opisać nas w sposób bardzo pozytywny lub bardzo negatywny z jednoczesnym podaniem zarówno zalet jak i wad pracy w naszym przedsiębiorstwie. Internet nie jest jedynym miejscem, z którego można uzyskać interesujące nas wiadomości. Media również służą pomocą w ich uzyskiwaniu. Głównie jednak polegamy na tym, czego dowiemy się od osób które już wcześniej pracowały w miejscu, które nas interesuje. Między innymi od tej opinii zależy też jak my, jako przyszły pracownik, postrzegać będziemy potencjalne miejsce pracy. Jako pracodawca możemy wyjść na przeciw oczekiwaniom młodych osób na znajdujących się na studiach, i korzystając z wewnętrznej poczty danej uczelni ogłaszać nowe oferty pracy lub stażu. Budowanie wizerunku firmy w miejscu takim jak uczelnia jest świetnym pomysłem na zaistnienie w świadomości osób które po kilku latach będą na rynku poszukiwały miejsca, gdzie znajdą zatrudnienie. Pamiętać jednak należy, że każda taka oferta powinna być zgodna ze stanem faktycznym. Z tego też powodu, jako pracodawca powinniśmy przestrzegać w postępowaniu z pracownikami zasady autentyczności.

Wiarygodność powinna być naszym głównym atutem. Wszystkie deklaracje czy prezentowane możliwości rozwoju nie są istotne bez możliwości ich zapewnienia. Zastanawiając się więc nad kwestią naszego wizerunku, powinniśmy zadać sobie pytanie – co dziś mogę zaproponować moim pracownikom? Jaki wizerunek posiadam dziś? Czy spełniam pokładane we mnie nadzieje? Co muszę zrobić, aby zyskać zaufanie pracowników i liczyć na ich przychylne opinie? Kogo bym chciał mieć zatrudnionego u siebie i dlaczego właśnie taka osoba? Odpowiedź na tak postawione przed sobą pytania pomoże nam zdefiniować kilka kluczowych kwestii – co jeszcze muszę zrobić aby poprawić jakość swojej pracy,  do jakiej grupy docelowej staram się dotrzeć ze swoją ofertą jako pracodawca oraz co mogę zaproponować osobie z określonym doświadczeniem.

Definicja właściwie przygotowanej oferty

Oprócz definiowania tego, na czym nam zależy, powinniśmy być świadomi tego, czego od nas oczekują inni. Jaką ofertą będą zainteresowane osoby które szukają pracy w zawodzie który realizować mogą na stanowisku w naszym przedsiębiorstwie. Oferta powinna klarownie przedstawiać to, co rzeczywiście spotka człowieka który pomyślnie przejdzie proces rekrutacji. Autentyczność jaką okazujemy wobec pracownika zwraca się nam w kilku kwestiach – mamy pewność, że zatrudniamy fachowca który spełni pokładane w nim nadzieje, buduje naszą wiarygodność w jego oczach i motywuje do dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi ludźmi. Zmniejsza to koszta procesu rekrutacji, gdyż posiadając cenioną wśród potencjalnych pracowników markę, ułatwia to proces pozyskiwania cennych kandydatów z doświadczeniem. Zmniejszone zostają również koszty związane z rotacją personelu. Ponadto, posiadając zaufanego i zadowolonego pracownika, możemy uczynić z niego przykład na to, jak traktujemy osoby dla nas pracujące. Pozytywny przekaz poparty relacją osoby zaangażowanej w to bezpośrednio wpływa zarówno na nasz wizerunek jako pracodawcy oraz markę naszego przedsiębiorstwa.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Funkcjonalność strony internetowej

Czy strona internetowa jest konieczna? Każdy poważny właściciel firmy posiada dziś własną stronę internetową. Jako najszybszy i najłatwiejszy sposób zaprezentowania...

Zamknij