Zaznacz stronę

Reklamowanie swoich usług to jedna z podstaw w prowadzeniu swojego biznesu. Nie można zrezygnować z reklamy, decyzja natomiast, przed którą stoimy, dotyczy medium, jakie chcemy wykorzystać do przekazania najważniejszych informacji. Wyborów mamy kilka, różniących się zasięgiem, potencjalnymi odbiorcami i ich ilością. Zależnie od branży, w jakiej działamy, reklama zostaje dostosowana do indywidualnych wymagań rynku, spełniając te wymagania, które dotyczą konkretnych potrzeb klientów. Media, przez które docieramy do potencjalnych klientów to potęga – jak wynika z przeprowadzonych badań, przeciętny człowiek spędza znaczną ilość swojego życia na odbieraniu ich w takiej czy innej formie. Spędzamy większą część naszego czasu, patrząc, słuchając lub oglądając reklamy. Jeśli chcesz korzystać z potencjału, jaki tkwi w mediach, musisz wiedzieć, co robić i jak postępować, w przeciwnym razie inwestycja się nie zwróci. Poniżej wymienione są najbardziej popularne formy reklam w mediach, lecz bez wątpienia można myśleć o innych.

Reklama w prasie

Kto z nas nie czyta pracy? Codziennie kupujemy gazety, w których znajdują się najświeższe informacje. Choć medium to znacznie traci na popularności na rzecz internetu, w dalszym ciągu są osoby, dla których kupienie gazety to normalna, codzienna czynność. Istnieją dwa rodzaje reklam – te umieszczane w gazetach oraz te, które możemy znaleźć w czasopismach. Oba rozwiązania mają swoje zalety jak i wady. Reklama w gazecie charakteryzuje się tym, że może dotyczyć świeżych i krótkoterminowych wydarzeń, takich jak wyprzedaże czy promocje. Poza tym, wiarygodność takiej reklamy jest duża, co zawdzięczamy samej marce gazety, w której ów reklama się znajduje. Jednak minusem reklam w gazetach jest ich cena. Jeśli ktoś jest zainteresowany reklamą w gazecie ogólnopolskiej lub regionalnej, może być zaskoczony tym, ile przyjdzie mu zapłacić. Reklamy w mediach drukowanych są naprawdę drogie, zwłaszcza te znajdujące się na przykład na pierwszej rozkładówce. Dla większości przedsiębiorstw domowych prawdopodobnie jest to poza zasięgiem finansowym. Drugim rozwiązaniem są natomiast czasopisma. Wystarczy rozejrzeć się w ofercie najbliższego kiosku, a można spostrzec, jak wiele czasopism tam się znajduje, wypełniając każdą możliwą lukę na rynku. Można znaleźć czasopisma, które dotyczą wielu obszarów zainteresowań w różnych usługach. Na przykład, jeśli ktoś jest fotografem ślubnym, może poszukać magazynu o nazwie „Twój Ślub” lub podobny. Czasopisma skierowane są głównie do ludzi interesujących się tematem, który dane czasopismo porusza. Dlatego nasza reklama trafia prosto do ludzi, którzy mogą być zainteresowani produktem lub usługą, które im oferujemy. Ponadto, przewagą czasopisma nad gazetą, jest wyższa jakość drukowanych grafik czy też zdjęć, wchodzących w skład naszej reklamy. Buduje to pozytywny przekaz wokół naszego komunikatu. Jeżeli chodzi o cenę, jest ona konkurencyjna w stosunku do kosztów ponoszonych w przypadku reklam umieszczonych w gazetach.

Reklama w radio

Gdziekolwiek jesteś, są szanse, że znajduje się tam lokalna stacja radiowa. Gdy biznes domowy urośnie do przyzwoitych rozmiarów, warto rozważyć zakup czasu na antenie. Naprawdę jednak jedynym rodzajem działalności domowej, która może skorzystać na tyle z reklam radiowych, aby uzyskać zwrot poniesionych kosztów, to taka, która ma coś wspólnego z samochodami. Ponieważ użycie radia jest prawie całkowicie ograniczone do wykorzystania go jako rozrywki w samochodzie, łatwo można się domyśleć, że prawie każdy słuchacz Twoich reklam, który jest właścicielem samochodu, może być zainteresowany tym, co oferujesz. Jest szansa uzyskania dużej odpowiedzi na towary dostępne po niskich cenach i takich, które przydają się każdemu właścicielowi pojazdu. Reklama w radiu niesie ze sobą niestety wiele minusów. Odpowiedź ze strony klientów może być duża, lecz krótkoterminowa. Reklamy radiowe nie oferują słuchaczom możliwości, aby zatrzymać reklamę i odnieść się do niej później, lub znaleźć ją w przyszłości.

Reklama w telewizji

Jeśli Twój biznes jest całkiem duży, to reklama w telewizji stanowi doskonały sposób na jego zareklamowanie. W przeciwnym razie byłoby to całkiem zły pomysł. Ceny reklamy w telewizji ogólnopolskiej są bardzo duże, zwłaszcza w czasie najwyższej oglądalności. Oczywiście, są również telewizje lokalne, ale te z kolei nie cieszą się dużą oglądalnością. Jeśli jednak jest miejsce na rynku na oferowane przez nas produkty i jest się w posiadaniu budżetu na reklamę, można zaryzykować i liczyć, że wydatek się opłaci. Przedsiębiorstwa domowe, które radzą sobie najlepiej z reklam telewizyjnych to te, które oferują „unikalny i przydatny” produkt. Korzyść zakupu powinna być łatwa do wykazania. Przykładem może być biżuteria wykonywana z niedrogich materiałów, której projektowanie i składanie na niewielką skalę może odbywać się w domu. Zareklamowanie takiego produktu nie stanowi wyzwania, gdyż łatwo wykazać, że za niewielką cenę warto mieć kilka rodzajów ozdób na różne okazje.

Reklama na billboardzie

Oto przykład medium, które łatwo pominąć przy wyborze drogi dotarcia do klienta. Zapomina się jednak o tym, że może być bardzo skuteczne, jeśli robi się to w słuszny sposób. Reklamy na bilbordach są stosunkowo drogie, ale na ogół znajdują się we wskazanym miejscu przez dłuższy czas oraz mogą być bardzo ukierunkowane na obszar w którym się znajdują. Najlepsze wyniki uzyskuje się umieszczając jeden w pobliżu firmy, na której znajduje się informacja „skręć w lewo na następnym skrzyżowaniu”, „największy w okolicy wybór części samochodowych”, czy coś podobnego. W większych miastach bilbordy są już cyfrowe, dzięki czemu reklama jest bardziej atrakcyjna i znacznie lepiej przyciąga uwagę. W centrach miast taka reklama spełnia swoją funkcję znacznie lepiej, ale może się zdarzyć, że przez silną konkurencję zostanie przeoczona.

Reklama w kinie

Na koniec coś, co jest raczej wykorzystywane przez większe firmy, lecz może być z powodzeniem stosowane przez osoby prowadzące mniejsze przedsiębiorstwo. Kino może być doskonałym miejscem do zaprezentowania oferty. Czas reklamowy sprzedawany jest np. w systemie modułowym, trwającym siedem dni. Spot reklamowy może być emitowany przed wszystkimi lub wybranymi seansami w danym kinie, co zależy od wybranej przez klienta oferty. Za stosunkowo niewielkie pieniądze w sposób o zupełnie wysokim profilu możemy dotrzeć do szerokiego spektrum potencjalnych klientów.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Inbound marketing

Internet współcześnie jest przesiąknięty reklamami, tworząc szum przez który niejednokrotnie ciężko jest się przebić. Firmy, które chcą skutecznie przedostać się...

Zamknij