Zaznacz stronę

Zwiększanie świadomości marki u klientów

Bardzo wiele sposobów reklamowania i promocji wykorzystywanych w internecie jest w najlepszym przypadku wyłącznie irytujące. Wyskakujące bannery, reklamy znajdujące się w połowie interesującego artykułu czy inne tym podobne są zbyt denerwujące, aby mogły być faktycznie skuteczne. Wiem, że są osoby, które twierdzą inaczej i rozumiem argumenty przemawiające na korzyść tej formy zaistnienia w świadomości klienta. Na ile praktyczne są te rozwiązania mogą powiedzieć osoby, które faktycznie z nich korzystają. Jednak o wiele większy potencjał upatruję w innym rodzaju promocji – reklamach opartych na idei filmików wirusowych oraz pozycjonowaniu strony w wyszukiwarkach. Istnieją również inne metody promocji, które przedstawię i pokrótce opiszę. Zanim jednak przejdę do głównej części, wspomnę o jednej rzeczy. Jako że kontekstem użycia np. kampanii reklamowej w stylu szalonego filmiku, rozprzestrzeniającego się pośród internautów ze względu na ciekawy pomysł, jest dział public relations, można się zastanowić czy wspomniane zabiegi należą do tej kategorii?

Myślę, że tak, o ile na głównym miejscu postawi się zwiększenie świadomości marki wśród klientów. Głównymi narzędziami służącymi do przedstawiania się i ogólniej – istnienia w internecie jest strona www oraz e-mailing. Ponadto, ogromna uwaga kierowana jest w stronę SEO, czyli Search Engine Optimization. Dodatkowo, coraz częściej wykorzystuje się do promocji blogi, system RSS, czy mniej popularne desktop marketing czy serwisy społecznościowe.

Dużo uwagi stronie www nie będę poświęcał – każdy wie, że to stanowi wizytówkę firmy. Jeżeli nie będzie spełniała określonych warunków, takich jak użyteczność czy funkcjonalność, klient do nas później nie powróci. E-mailing również jest powszechnie znany i używany. Sam widzę to po ilości mailów, które otrzymuje od najróżniejszych firm. Coraz częściej są to maile spersonalizowane, dostosowane do indywidualnego klienta, lecz to po prostu nowsza wersja czegoś, co istnieje już od dłuższego czasu. I z pewnością się sprawdza w użyciu, gdyż odświeża moją pamięć o tych stronach, które odwiedziłem jakiś czas temu i z różnych względów o nich później zapomniałem.

Działania SEO pomocne w walce o klienta

SEO, czyli Search Engine Optimization to zdaniem wielu osób podstawa współczesnej walki o klienta. Stanowi je ten rodzaj działań, które mają na celu budowanie popularności serwisu www. Dokładniej, dotyczy to zwiększanie jego widoczności w Internecie m.in. poprzez uzyskiwanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Gdy po wpisaniu słów dokładnie określających naszą stronę lub pośrednio jej dotyczące, nasza strona znajdzie się w pierwszej trójce wyników, możemy być zadowoleni z rezultatu naszej pracy. Idąc dalej, SEO PR łączy Search Engine Optimization z działaniami public relations w internecie. Polega na takim konstruowaniu materiałów i treści PR, aby zawierały one odpowiednią ilość słów kluczowych. Oczywiste jest, że celem każdej osoby zajmującej się PR’em jest obecność witryny oraz udostępnianej na jej łamach oferty czy produktu. Ma w tym pomóc optymalizacja treści, a więc dostosowanie materiałów do wymagań wyszukiwarek internetowych, aby były one odpowiednio zindeksowane, co z kolei przekłada się na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Znaczenie kanału RSS

Istnieje proste narzędzie, bez istnienia którego ciężko sobie wyobrazić szybką i produktywną pracę w przeczesywaniu codziennie aktualizowanej listy artykułów. Mowa o kanałach RSS, czyli Really Simple Syndication. Moim zdaniem powinny z nich korzystać zarówno blogi jak i witryny firmowe. Na tym nie należy poprzestawać, gdyż w przypadku tych drugich, kanały RSS warto wesprzeć dodatkowo biurem prasowym online. Odbywa się to w ten sposób, że informacja opublikowana w serwisie firmowym trafia bezpośrednio do dziennikarza, który wcześniej zarejestrował się w biurze bądź dokonał subskrypcji w kanałach RSS. Dzięki temu systemowi interesujące materiały trafiają prosto do osób, które wykazują chęć ich czytania czy odbierania.

Wspomniane na początku artykułu filmiki produkowane w stylu viral, czyli wirusowym, są świetnym sposobem wzbudzenia zainteresowania. Jak pokazują jednak twórcy owych reklam, nie tylko filmiki mogą przyciągnąć widzów. Liczy się bowiem pomysł. Współczesne kanały dystrybucji informacji są tak szalenie rozbudowane i stanowią tak mocno zintegrowaną część codziennej aktywności z innymi obowiązkami ludzi w różnym wieku, że ta metoda komunikacji z klientem wydaje się nieodzowna. Poza tym, często okazuje się najtańszym i najskuteczniejszym narzędziem online. Internauci sami zajmują się rozprzestrzenianiem przekazu pod warunkiem oczywiście, że jest on dla nich interesujący. Niegdyś pewna firma produkująca soczewki i szkła do okularów wykorzystała często powtarzający się błąd (literówkę) podczas wpisywania przez internautów nazw popularnych serwisów, i pod adresami zawierającymi ów błąd, umieścili reklamę swojej oferty, wraz z kuponem na darmowe badanie wzroku. Z czasem ludzie wstukiwali owe nazwy specjalnie, gdyż informacja o firmie rozeszła się błyskawicznie. Na tym przykładzie widać, jak za niewielkie pieniądze (cała kampania kosztowała tyle, ile wynosi wykupienie domeny i umieszczenie pod nią na serwerze swojej reklamy) można stworzyć świetną reklamę. O ile posiada się dobry pomysł.

Wspomniane narzędzia można wykorzystywać mniej lub bardziej intensywnie. Z niektórych można zrezygnować, lub uważać że jeden bardziej przeważa nad drugim. Jednak każdy z nich niesie pewne korzyści, z których warto skorzystać. Jeżeli pomogą nam, to tym lepiej dla nas.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Najlepsze tematy marketingowe

Marketing a współczesna firma Rola marketingu w funkcjonowaniu współczesnej firmy jest nieoceniona. Istnieje wiele metod pozyskiwania nowych klientów i promowania...

Zamknij